UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Stvořitelům kouzelného měsíčního svitu začala v posledních letech pořádně hořet koudel pod zadkem. Ať už třebas hovoříme o padáku od bývalého vydavatele, či problematickém jednání s promotéry koncertů, které vrcholilo několika zrušenými vystoupeními, nebo o tom nejpodstatnějším – nepřílišnou kvalitou posledních alb. Avizovaná krize MOONSPELL zkrátka s portugalskou legendou temně romantického gothic metalu pořádně lomcovala, což mimo jiné potvrzuje i nezvykle vleklá doba vydání nového alba. Překrásná obálka, opět nakreslena řeckým umělcem všeho druhu Sethem (SEPTICFLESH), nakonec uhranula chlapíky z Napalm Records, čímž byl náročný porod, nejdelší v kariéře kapely, definitivně a úspěšně ukončen. Jako satisfakci za věrnost v těžkých časech se fanoušci mohou těšit hned na dvojitou dávku, pokud svou sbírku obohatí luxusní limitovanou edicí.
Prvním a hlavním diskem „Alpha Noir“ ukazují MOONSPELL svou ryze brutální tvář neznající slitování, která kapelu 6 let zpět vinou desky „Memorial“ nešťastně ztrapnila. Pamatuji, jak jsem učiněnému kroku nerozuměl tehdy a přiznám se, že i teď s velkým odstupem času máme do vzájemné tykačky pořádně daleko. Přestože má „Alpha Noir“ nejvíce styčných bodů právě s tímto kontroverzním počinem, a částečně i s minulým, též nemastným a neslaným „Night Eternal“, zdaleka nevyznívá tak bezradně a jistou míru zábavnosti jí upřít nelze. Navíc působí mnohem sevřenějším a zemitějším dojmem, za což je slušností poděkovat oběma sekerníkům, kteří odvedli velmi solidní práci a vytlačili tak všudypřítomné a již notně otravné klávesy do druhé vlny.
Snaha vytvořit charakteristicky temnou, či chcete-li impozantně děsivou atmosféru se sice vydařila tak napůl, ale pokud přistoupíte na očividnou pozérskou hru, případně necháte-li na sebe působit několik chytlavých popěvků, můžete se příjemně bavit. Mezi nejzábavnější položky patří klipem podpořená „Lickanthrope“ (především Riberiem odsekaná pasáž: „Little Red, Riding Hood, Godspeed, Prostitute!“ zaručeně utkví), návykovým riffem poháněná titulní „Alpha Noir“ nebo nejlépe stadionová „Opera Carne“ s výraznou ústřední melodií, přitažlivě podbarvující Fernandem deklamovaný refrén. Nedá se ale říci, že by výše uvedené skladby nějak výrazně čněly nad zbytkem. Naopak, sbírka písní působí vyrovnaně a i díky příznivé stopáži plynule odsýpá. Z kompaktnosti mírně nadprůměrně znějícího materiálu však bohužel vyplývá, že se na plochu 40 minut nepodařilo vměstnat skutečný trhák typu „Opium“, který by bičoval k častějším schůzkám. Podobně zamrzí i ignorace jakéhokoliv svěžího a neočekaného momentu, jakým svého času byl dechvyrážející duet „Scorpion Flower“ s Anneke van Giersbergen, který by to nekompromisní a postupně i unavující metalové burácení rozvířil. Poslední pochybnosti směřují k božskému Fernandovi, jehož neustálé growlení postupem času značne utupí a materiál tak sune k ještě většímu stereotypu. 6,3/10
Snad i proto MOONSPELL k limitované edici přiložili disk druhý s názvem „Omega White“, mající tendence zaujmout posluchače, kteří rádi MOONSPELL v měkčí, odlehčenější podobě. Fernando, zde prezentující pestřejší formy svého hrdla, sice avizoval návrat k milníku „Irreligous“, jeho přirovnání však neshledávám přesným. Více bych většinu materiálu bonusového kotoučku nasměroval k nedoceněnému albu „Darkness And Hope“, které částečně vzhlíželo k tvrdšímu období, avšak nitro mělo stále křehké a hříšné. A ejhle! Ono to tam je! „Omegawhite“ ještě nenaznačuje stoupající tendenci, ale typicky moonspellově gradující hitovka „White Skies“, podpořena ženským elementem, již chytne pořádně za pačesy. „Fireseason“ společně s následující „New Tears Eve“ jsou očividně skladby, které zůstaly v šuplíku od roku 1998 a ukazují MOONSPELL v depešáckém kabátku, který Portugalcům padne jako ulitý. A přestože jsem jeden z mála, kdo „Sin/Pecado“ nepřiznává prvenství v žebříčku alb portugalské legendy (díky subjektivní kolísavosti materiálu), tak tyto jsou esencí toho, v jakém světle bych kapelu momentálně viděl nejradši. 7,7/10
Jenže tahle smečka hladových vlků to vidí jinak a pokud si mám tipnout, co bude znít na letošním Brutal Assaultu, tak mi sám název festivalu určí odpověď. Přesto všechno jsem dospěl k závěru, že ani první disk „Alpha Noir“ neudělal kapele ostudu. A to je, při uvážení v jakém rozpoložení se v posledních letech nacházela, bezesporu zpráva pozitivní.
Portugalcům se podařilo vyrukovat se solidním (dvoj)albem, ukazujícím dva odlišné světy, ve kterých jsou schopni operovat. Jeden ortodoxně metalový, druhý odlehčeně rockový. Oba mají něco do sebe a výsledek mírně napravuje pošramocenou pověst z posledních let. Ovšem na nějaké glorifikování to stále nestačí.
7 / 10
Fernando Ribeiro
- vokály
Ricardo Amorim
- kytary
Aires Pereira
- baskytara
Pedro Paixao
- kytary, klávesy
Miguel Gaspar
- bicí
hosté:
Valter Freitas
- violoncello
Silvia Guerreiro
- vokály
Carmen Susana Simões
- vokály
1. Axis Mundi
2. Lickanthrope
3. Versus
4. Alpha Noir
5. Em Nome Do Medo
6. Opera Carne
7. Love Is Blasphemy
8. Grandstand
9. Sine Missione
10. Whiteomega
11. White Skies
12. Fireseason
13. New Tears Eve
14. Herodisiac
15. Incantatrix
16. Sacrificial
17. A Greater Darkness
Extinct (2015)
Alpha Noir / Omega White (2012)
Lusitanian Metal (2008)
Night Eternal (2008)
Under Satanae (2007)
Memorial (2006)
Antidote (2003)
Darkness and Hope (2001)
Buterfly Effect (1999)
Sin/Pecado (1998)
Second Skin (EP) (1997)
Opium (singl) (1996)
Irreligious (1996)
Wolfheart (1995)
Under The Moonspell (mini CD) (1994)
Goat On Fire (vinyl single) (1993)
Anno Satanae (demo) (1992)
Serpent Angel (demo) (1992)
Vydáno: 2012
Vydavatel: Napalm Records
Stopáž: 78:44
Produkce: Tue Madsen
tak Moonspell zrovna nemusim, i ked s ich diskografiou som detailne oboznameny... touto dvojdoskou ma ale velmi potesili - kto chce tvrde, da si tvrde, kto to radsej melodickejsie, moze si zabekat s druhym koleckom... hlavne to nie je take tazkopadne ako na minulych albumoch a velmi dobre sa to pocuva...
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.